STRESSHANTERING

Ordet stress används ofta utan att egentligen reflektera över vad det egentligen innebär för oss själva. Ju mer du vet om hur du fungerar desto effektivare kan du hantera hur du reagerar på stress. Att hantera stress i arbetslivet handlar om att kunna bemöta ditt arbete på ett balanserat sätt. Kunskap och träning kommer ge dig bättre, handfasta sätt att må bättre och prestera bättre.

Läs mer om:
Om kursen
Medarbetarskap
Stresshantering
Den anpassade arbetsplatsen
Inkluderande arbetsmiljö
Modulen består av följande tre avsnitt:

Vad är stress?

Vad gör dig egentligen stressad? Det finns faktiskt olika sorters stress, och olika anledningar till en stressreaktion. Det kan vara svårt att identifiera vad stress är och vad som orsakar stress, eller när och hur det är bra eller dåligt att vara stressad.

Du kommer att bena ut begreppet stress och lära dig om olika orsaker till stress. Vi går igenom vad stressorer är och tittar på hur du påverkas av fysiska, mentala och känslomässiga faktorer, och vad en stressreaktion faktiskt är.

Hur hanterar jag stress?

Att du någon gång blir stressad är oundvikligt. Då behöver du kunna hantera dig själv för att kunna prestera bra ändå. Alla behandlar stress på olika sätt när den uppstår – men vad är egentligen mest effektivt? Det är viktigt att förstå hur man bäst tacklar både tillfällig och långvarig stress.

Vi har samlat massor av beprövade metoder för att du ska hitta det som fungerar bäst för dig. Genom medvetenhet och handfasta metoder kommer du utreda dina positiva och negativa stresskällor, och kunna reglera ditt tillstånd bättre. Från neurovetenskapen, mindfulness och yoga finns flera sätt för att hantera stress och reglera din spänningsnivå. Vi går igenom metoder för avkoppling, avslappning, träning och medvetenhet.

Prestation och spänning

När presterar och mår du som bäst? Din prestation och din spänningsnivå hänger faktiskt ihop. Genom att förstå detta kan du lättare hitta din toppform på jobbet.

Vi går igenom hur stress kan vara både nyttig och onyttig, och hur du kan hitta din bästa nivå – tillståndet Flow där du mår och presterar som bäst. Genom att förstå hur din prestation påverkas kan du bättre planera din dag och ditt arbete för att få ut det mesta.

”Stress påverkar våra tankar, känslor, handlingar och därmed våra resultat. Om det är resultat vi är intresserade av behöver vi först titta på vilka tillstånd vi vill befinna oss i. Det finns en direkt koppling mellan våra tillstånd och ekonomiska och sociala effekter. Ofta prioriterar vi att göra bra, för att vi sedan ska kunna må bra. Men om vi istället prioriterar att må bra, dvs att försätta oss i ett bra tillstånd innan vi agerar, så kommer vi också prestera optimalt.”

Mattias Hagman – Joy for life

Mattias Hagman på LinkedIn

www.joyforlife.se/

Om kursen
Medarbetarskap
Stresshantering
Den anpassade arbetsplatsen
Inkluderande arbetsmiljö